Taekwon-do

Taekwon-Do je moderné kórejské bojové umenie zamerané predovšetkým na sebaobranu a techniku neozbrojeného boja. Spája v sebe rýchle priamočiare a plynulé kruhové pohyby. Vyznačuje sa jedinečnosťou kopacích techník. V historickom kontexte možno jednoznačne povedať, že má minimálne 2000 rokov staré korene. Založené bolo 11. apríla 1955 v Kórei a skladá sa z viac ako 3200 presne opísaných pohybov, kopov, pádov, úchopov, úderov, blokov, sekov a úhybov zhrnutých v 15-dielnej encyklopédii Taekwon-Do.

V nasledujúcich článkoch máte možnosť dozvedieť sa viac o tomto kórejskom bojovom umení Taekwon-Do, o jeho zložení, filozofii, zakladateľovi a o morálnom posolstve, ktoré toto umenie z ďalekej Ázie rozširuje po celom svete

 

Čo je to TAEKWON-DO

Fyzikálne princípy TAEKWON-DO

Kompozícia Taekwon-do (Taekwondo kusong)

Filozofia TAEKWON-DO

Zásady Taekwon-do (Taekwondo jungshin)

Stupne technickej vyspelosti

Sľub Taekwon-do

Zakladateľ TAEKWON-DO

Čo je to TAEKWON-DO

TAE – kop, úder nohou
KWON – päsť, úder päsťou
DO – cesta, metóda, filozofia života
Po spojení názvov, Taekwondo znamená „Umenie kopu a úderu”  – umenie neozbrojeného boja.

Študent Taekwon-Do takto využíva techniky na vlastnú obranu, ktoré obsahujú údery, seky, kopy, bloky, úhyby, výskoky, atď… Je to však viac ako len bojový a fyzický dril. Taekwon-Do na základe striktnej disciplíny formuje v cvičencovi cestu myslenia a dáva mu určitý vzor pre život. Je to systém tréningu rozvíjajúceho ako telo, tak aj ducha, v ktorom je kladený dôraz na rozvoj morálneho charakteru žiaka. V podstate najzaujímavejším faktom o Taekwon-Do je, že nie je len umením sebaobrany, ale rozvíja aj „zdravý rozum“ svojich cvičencov, núti ich k sebadisciplíne, čím výrazne prispieva k dosiahnutiu vnútornej harmónie a žiaci potom dokážu lepšie zvládať rozličné životné situácie.

Taekwon-Do sa vyvíjalo ako forma sebaobrany kombináciou niekoľkých štýlov bojových umení pochádzajúcich priamo z Kórey alebo okolitých krajín. Moderné Taekwon-Do včlenilo do svojho systému prudké priamočiare pohyby a údery z karate, kruhové pohyby z kung-fu a kopacie techniky, ktoré vychádzajú z kórejskej prirodzenosti. Medzi niekoľko starších kórejských štýlov, ktoré prispeli svojimi technikami patria: Tae Kyon, Tae Kwonbup alebo Tang Soo Do, tiež známe ako Soobak-Do.

I keď je pôvod bojových umení zahalený tajomstvom, považujeme za nepopierateľný fakt, že od pradávnych dôb je tu fyzická činnosť, ktorá zahŕňa použite rúk a nôh za účelom sebaobrany. Keby sme mali definovať túto fyzickú činnosť ako Taekwon-Do, mohla by ktorákoľvek krajina tvrdiť, že má zásluhu na vzniku Taekwon-Do. Medzi Taekwon-Do, ako sa praktizuje dnes a krutými formami neozbrojeného boja, aké boli rozvinuté v minulosti, je však len nepatrná podobnosť.

Moderné Taekwon-Do sa veľmi líši od ostatných bojových umení. V skutočnosti nie je žiadne iné bojové umenie také vyspelé, čo sa týka náročnosti a účinnosti jeho techník alebo celkovej fyzickej zdatnosti, ktorú dodáva cvičencom. Pretože teória, terminológia, techniky, systémy, spôsoby, pravidlá, cvičebné úbory a duševný základ boli vedecky rozvinuté, zorganizované a pomenované zakladateľom. Je chybou uvažovať o akýchkoľvek fyzických činnostiach, ktoré by využívali ruky a nohy na sebaobranu, ako o Taekwon-Do. Ani žiadny iný systém bojových umení nie je oprávnený nazývať sa Taekwon-Do. Iba tí, ktorí cvičia techniky založené na zakladateľových teóriách, zásadách a filozofiách, sú považovaní za študentov pravého Taekwon-Do. Kedy a kde Taekwon-Do začalo? Súhrn okolností mi umožnil vytvoriť a rozvinúť Taekwon-Do. Okrem mojej predošlej znalosti Taek Kyon som mal príležitosť naučiť sa Karate v Japonsku počas nešťastných 36 rokov, kedy bola moja rodná zem okupovaná Japoncami.

Čoskoro po oslobodení Kórei v roku 1945 oslobodená, som získal privilegované postavenie ako zakladajúci člen čerstvo vytvorených juhokórejských ozbrojených síl. To prvé mi dalo výrazný zmysel pre vytvorenie a to druhé mi umožnilo rozšíriť

Taekwon-Do do celej armády, navzdory zúrivému odporu.

 

Gen. Choi Hong Hi

Fyzikálne princípy Taekwon-Do

Neustály tréning je nevyhnutný pre udržanie sa vo vrcholovej forme a fyzickej kondícii. Pri tréningu sa využívajú všetky svaly tela. Z použitia svalov človeka je možné využiť všetku dostupnú silu utváranú pri každej svalovej kontrakcii. Potom je potrebné dostať túto silu do ľudského terča, najmä tam, kde sú umiestnené najzraniteľnejšie body, alebo vitálne miesta protivníka, obzvlášť, ak je protivník v pohybe. Je potrebné pripomenúť študentovi Taekwon-Do, že toto umenie sebaobrany je špeciálne vytvorené pre rýchlu odvetu proti pohybujúcemu sa súperovi. Väčšina zo zničujúcich manévrov v Taekwon-Do je založená špeciálne na prvom účinku úderu a následnej dodatočnej sile poskytnutej odskočením pohybujúcej sa časti protivníkovho tela. Podobne pri využívaní útočníkovej hybnej sily, všetko, čo je potrebné na narušenie jeho rovnováhy a prevrhnutie, je to najslabšie odstrčenie. V prípade študentov Taekwon-Do, ktorí boli v stálom výcviku, alebo expertov samých, netrávia žiadny čas rozmýšľaním, taký krok prichádza automaticky. Ich činy sa stali podmieneným reflexom. Preto je v Taekwon-Do kladený veľký dôraz na pravidelný tréning, aby boli maximálne zvládnuté techniky útoku a obrany. Hodiny strávené tréningom nebudú márne, určite oceníte bohatú odmenu vo forme rýchlych reakcií a vražedných úderov, aby ste odstránili nepriateľa alebo v ktoromkoľvek prípade na záchranu života, ak nastane potreba brániť sa.

Kompozícia Taekwon-do (Taekwondo kusong)

  • Základné pohyby – Kibon Jonsup
  • Vzory – tul
  • Športový boj – Matsogi
  • Špeciálne techniky – Tukgi
  • Sebaobrana – Hosinsul
  • Tréning – Dalljon

Filozofia Taekwon-Do

Filozofia Taekwon-Do je založená na etických, morálnych a duchovných normách, podľa ktorých môžu ľudia žiť spolu v harmónii V posledných rokoch sledujeme rast násilia a stratu morálnych princípov na všetkých úrovniach spoločnosti, obzvlášť medzi mladými. Toto je podmienené celým radom príčin. Mnohí psychológovia sa domnievajú, že tento problém pramení z frustrácie. Na druhej strane psychoanalytici predpokladajú, že títo „stratení“ ľudia – rozčarované časti spoločnosti, vyrastali v klamlivom materialistickom a absurdnom svete, prebývajúcom v atmosfére vojny a úpadku. Žiaľ, ľudia namiesto toho, aby zamerali svoju neobyčajnú energiu a potenciál na budovanie, vytvárajú „slepý hnev“, ničia a nestavajú – nevytvárajú, alebo sa len izolujú,  jednoducho utekajú od všetkého. Vznášajú sa vo svete vlastných fantázií s pomocou narkotík.

V dnešnej dobe sa teória – „silný si podmaní slabého“ – nachádza na vrchole populárnosti. Čestní hovoria – súčasný svet veľmi pripomína zvrátený život. Očividne tento typ spoločnosti vznikol, nie z boja za podstatu, ale pre mamonárstvo s príliš silno rozvinutou materiálnou a vedeckou civilizáciou. Starší smerujú mladších na falošnú cestu extrémneho materializmu a egoizmu, zatiaľ čo druhí napĺňajú ľudstvo strachom, a to hrá vážnu úlohu v spoločenskom blahobyte. Aký je proti tomu prostriedok ? Nie je uspokojivé hovoriť, že je to v rozvinutí duchovnej kultúry – je potrebné dosiahnuť duchovný stav človeka ako pána prírody. Toto je dostatočné, aby sme boli nezávislí od vývoja materiálnej civilizácie a vedy.

Hlavný cieľ Taekwon-Do: …Silou, založenou na ľudskosti, spravodlivosti, múdrosti, duchovenstve a dôvere je zastaviť boje založené na potlačovaní slabých silnými, a takto pomáhať k budovaniu lepšej svetovej spoločnosti. Filozofia Taekwon-Do je založená na etických, materiálnych a duchovných princípoch, na základe ktorých môžu žiť ľudia v harmónii. Ani jeden človek, ani žiadna skupina ľudí nesmie nikdy Taekwon-Do zneužiť na egoistické, agresívne alebo kruté ciele. To znamená, že Taekwon-Do nesmieme nikdy využívať  na komerčné, či politické ciele. Gen. Choi Hong Hi stanovil nasledujúce filozofické princípy, ktoré sú stavebnými kameňmi Taekwon-Do, podľa ktorých musia žiť všetci usilovní žiaci tohto bojového umenia:

 
1. Byť plný odhodlania kráčať po ceste, hoci bude ťažká a robiť to, čo musíš, trebárs to bude neľahké.
2. Byť pozorný k slabým a drsný k silným.
3. Byť spokojný s tým stavom a peniazmi, ktoré máš. Nikdy však nebuď spokojný so svojím majstrovstvom.
4. Vždy dokončiť začaté dielo, buď je veľkým alebo malým.
5. Byť vždy pripravený učiť každého, nezávisle od náboženstva, rasy a ideológie.
6. Nikdy sa nepoddávať tlaku alebo hrozbám pri uskutočňovaní šľachetných cieľov.
7. Učiť svetonázor a návyky skutkami, nie slovami.
8. Vždy ostávať sám sebou, dokonca aj vtedy, keď sa zmenia okolnosti života.
9. Vždy byť učiteľom, ktorý učí telom v mladosti, slovami v starobe a duchovnými hodnotami po smrti.

Zásady Taekwon-do (Taekwondo jungshin)

Etické princípy by sme nemali ctiť a rešpektovať len preto, že si to niekto praje, ale mali by vychádzať priamo z vnútra nás samotných… Ani etika nie je etikou, ak zásady spomenuté nižšie používame, alebo využívame len vtedy, ak nám to vyhovuje. Pokiaľ sa nestanú vnútorným presvedčením, tak je Taekwon-Do len určitou výplňou voľného času a jeho posolstvo minulo svoj hlavný cieľ – rozvoj osobnosti, povýšenie ducha, dosiahnutie harmónie…

Taekwon-Do je umenie boja, ktoré sa učíme preto, aby sme mohli z pozície sily obhajovať spravodlivosť, morálku a právo na podporu slabých a utláčaných, a to aj vtedy, keď zlyhajú všetky dostupné prostriedky obrany….

  1. Zdvorilosť (Ye Ui)
  2. Čestnosť (Yom Čchi)
  3. Vytrvalosť (In Nae)
  4. Sebaovládanie (Guk Ki)
  5. Nezlomný duch (Baekčul Bulgul)

 

Zdvorilosť (Ye Ui):

Jednoducho povedané, zdvorilosť je nepísané pravidlo určené starodávnym učiteľom filozofie ako prostriedok na objasnenie ľudského bytia na udržanie harmonickej spoločnosti. Zároveň je to základné požadované kritérium človeka. Študenti Taekwon-Do by sa mali pokúšať praktizovať nasledovné prvky zdvorilosti na budovanie ich ušľachtilého charakteru a takisto dodržiavať na tréningu ukáznené správanie:

  • • povýšiť ducha na vzájomné ustupovanie
  • • hanbiť sa za svoje zlozvyky, ktorými ostatní opovrhujú
  • • byť zdvorilí k ostatným
  • • podporovať myšlienky práva a humanizmu
  • • rozlišovať inštruktora od študenta, seniora od juniora, staršieho od mladšieho
  • • správať sa podľa etických princípov
  • • rešpektovať majetok iných
  • • narábať s hodnotami šľachetne a úprimne
  • • strániť sa dávania a príjímania úplatkov.

 

Čestnosť (Yom Čchi):

Slovo „Čestnosť“ môžeme inak povedať aj „bezúhonnosť“ v Taekwon-Do má rozsiahlejší význam. Každý musí byť schopný definovať dobro a zlo a podľa svojho svedomia cítiť vinu. Tu je niekoľko príkladov, kedy spolupatričnosť chýba:

  • • študent, ktorý požaduje hodnosť od inštruktora, alebo sa pokúša si ju kúpiť
  • • študent, ktorý získa hodnosť pre sebecké účely, alebo pre pocit sily
  • • študent ktorého činy nezodpovedajú jeho slovám
  • • študent, ktorý nedokáže prijať kritiku od iných
  • • inštruktor, ktorý učí a povyšuje svoje umenie nad materiálne zisky
  • • inštruktor, ktorý sám z nedostatku vedomostí, alebo nezáujmu skresľuje (chybne podáva) svoje umenie predvádzaním chybných techník svojim študentom.

 

Vytrvalosť (In Nae)

Jedno staré porekadlo z Orientu hovorí: „Trpezlivosť vedie k čistote a k poctivosti.“ „Človek si môže vytvoriť pokojný domov, keď je 100-krát trpezlivý“. Určite, šťastie a prosperita sa viac prikláňajú k trpezlivým ľuďom. Na dosiahnutie niečoho, či už je to vyšší technický stupeň, alebo zdokonalenie techniky, si každý musí stanoviť svoj cieľ, v ktorom bude neustále vytrvalý… Robert Bruce sa naučil svoju lekciu vytrvalosti od vytrvalého úsilia obyčajného pavúka. Bola to jeho vytrvalosť a húževnatosť, ktorá mu nakoniec pomohla oslobodiť Škótsko v 14. storočí. Jedno z najdôležitejších tajomstiev pre dosiahnutie vrcholu v Taekwon-Do je prekonať každú obtiažnosť vytrvalosťou. „Každý, kto je netrpezlivý, hoci len vo veciach triviálnych, zriedkakedy dosiahne úspech vo veciach dôležitých…“ – Konfucius.


Sebaovládanie (Guk Ki)

Tento princíp je veľmi dôležitý v Dojangu (telocvični) i mimo neho. Strata sebakontroly, respektíve sebaovládania vo voľnom zápase môže spôsobiť nešťastie pre obidvoch – študenta aj oponenta. Podľa Lao-Tzu pojem „víťaz“ charakterizuje človeka, ktorý zvíťazí nad sebou samým skôr, než nad súperom.

Nezlomný duch (Baekčul Bulgul)

„Tu ich odpočíva 300, ktorí si konali svoju povinnosť“ – jednoduchý epitaf pre jeden z najväčších obrazov odvahy, ktoré sú ľudstvu známe. Hrdinstvo Xerxesovho vojska, Leonidasa a jeho 300 Sparťanov v Thermophylae ukazuje svetu význam nezlomného ducha a obrovskej odvahy. Znázorňuje to, že odvážni ľudia a ich princípy sú postavené do zápasu proti zdrvujúcej prevahe. Seriózni študenti Taekwon-Do musia byť v každom čase skromní a čestní. Ak sa stretnú s nespravodlivosťou, budú vyjednávať so „zlom“ bez strachu a váhania s neskrotnou odvahou, bez ohľadu na presilu….

Stupne technickej vyspelosti

Každému technickému stupňu zodpovedá príslušná farba opasku, ktorá symbolizuje stupeň vývoja študenta Taekwon-Do:

10. Kup – symbolizuje čistotu, prázdno, nenaplnenosť
9. Kup – žlto-biely opasok
8. Kup – symbolizuje farbu zeme, do ktorej sa zasadilo semienko učenia.
7. Kup – zeleno-žltý opasok
6. Kup – zelená farba symbolizuje prvé lístky, prvé známky úspechu v cvičení.
5. Kup – modro-zelený opasok
4. Kup – symbolizuje farbu neba, smer, ktorým rastlina rastie.
3. Kup – červeno-modrý opasok
2. Kup – červená znamená POZOR – žiak už pozná dosť techník, aby mohol byť nebezpečný, avšak môže byť nebezpečný aj sám sebe.
1. Kup – čierno-červený opasok
 
1. až 9. Dan – čierna symbolizuje opak bielej, naplnenosť a schopnosť vedieť bojovať v temnote strachu. Číslo majstrovského stupňa sa označuje žltou rímskou číslicou na konci opasku.
10. Kup – začiatočník
9. až 5. Kup – žiak s nižším technickým stupňom
4. až 1. Kup 1. Kup – žiak s vyšším žiackym technickým stupňom – môže viesť rozcvičku, precvičovať podľa pokynov trénera.

Sľub Taekwon-do

  • • Budem dodržiavať zásady taekwonda.
  • • Budem rešpektovať inštruktora a sonbe.
  • • Nikdy taekwondo nezneužijem.
  • • Budem zástancom slobody a spravodlivosti.
  • • Budem vytvárať mierovejší svet.

Zakladateľ Taekwon-do

Narodil sa v drsnej a nevľúdnej krajine Hwa Dae v dištrikte Myong Chun, ktorý je v súčasnosti na území Severnej Kóree.

Generál Choi Hong Hi

V mladosti bol slabý a neduživý, neustály zdroj starostí pre svojich rodičov. Avšak aj vo svojom mladom veku prejavil budúci generál silného a neskrotného ducha. Vo veku 12 rokov bol vylúčený zo školy, pretože agitoval proti japonským úradom, ktoré v tej dobe okupovali Kóreu. Toto vylúčenie podnietilo mladého Choia, aby vstúpil do hnutia Kwang Chu (Študentské hnutie za nezávislosť). Po vylúčení zo školy poslal otec malého Choia študovať kaligrafiu k jednému z najslávnejších kaligrafov v Kórei pánu Han Il Dong. Majster Han okrem svojej dokonalej znalosti kaligrafie bol aj majstrom starého kórejského bojového umenia Taek Kyon. Učiteľ bol veľmi znepokojený slabou telesnou kondíciou svojho žiaka a tak sa pustil do Choiovho tréningu Taek Kyon.

V roku 1937 bol Choi poslaný do Japonska, aby tam získal ďalšie vzdelanie. Krátko pred odchodom sa však zaplietol do vášnivej hádky so slávnym bojovníkom Hou, ktorý mu sľúbil, že ho pri ďalšom stretnutí roztrhá na kusy. Toto bol zrejme jeden z najväčších impulzov, ktorý ho podnietil k hlbšiemu tréningu bojových umení. V japonskom Kjótó vyhľadal Choi kórejského učiteľa karate majstra Kima a začal sa svedomito učiť všetko, čo malo akúkoľvek súvislosť s využitím tela pre boj. Za dva roky dosiahol čierny pás v Shotokan Karate a začal sa pohrávať s myšlienkou vytvorenia nových techník, ktoré by boli spojením všetkých jeho skúseností s bojovými umeniami. Nasledovalo obdobie jeho najväčšieho duševného a telesného tréningu, prípravná škola, stredná škola a nakoniec univerzita v Tokiu. Choi nezabudol na sľub zápasníka Hou a tak v meste nebol jeden stĺp, do ktorého by neudrel alebo nekopol, aby videl, ako sa medené drôty na ňom na protest otriasajú. Predstavoval si, že toto sú tie techniky, ktoré by použil, aby sa ubránil zápasníkovi, keby sa pokúsil splniť svoj sľub.

S vypuknutím druhej svetovej vojny bol Choi nútený vstúpiť proti svojej vôli do japonskej armády. V službe v kórejskom Pyongyangu, kam sa ako vojak dostal, sa angažoval v boji za nezávislosť Kórei a v dôsledku toho bol uväznený v japonskom väzení. Aby zmiernil nudu, začal Choi cvičiť svoje bojové umenie v osamelosti svojej cely. Za krátky čas sa stali jeho spoluväzni aj jeho prvými žiakmi a dvor väznice gigantickou telocvičňou. Oslobodenie Kórei v auguste 1945 zachránilo Choia od zostávajúcich siedmych rokov väzenia. Po prepustení z väznice odišiel do Soulu. V januári nasledujúceho roku bol Choi menovaný podporučíkom novej Kórejskej armády – táto udalosť je hlavným bodom v realizácii sna mladého podporučíka vytvoriť kórejské armádne bojové umenie.

V roku 1953 sa stal Choi Hong Hi autorom prvej oficiálnej knihy o kórejskej výzvednej službe a stal sa hlavným organizátorom 29. pechotnej divízie v Che Ju, ktorá sa nakoniec stala špičkou armádneho Taekwon-Do. V tom roku založil prvý Dojang – Oh Do Kwan (Telocvičňa mojej cesty), kde rozvinul svoje skúsenosti z bojových umení v nový bojový systém Taekwon-Do. V druhej polovici toho istého roku viedol najväčšiu civilnú školu v Kórei Chon Do Kwan a bol povýšený na brigádneho generála. Rok 1955 bol najväčším medzníkom v histórii Taekwon-Do. Na popud generála Choia sa dňa 11. apríla zišiel výbor zostavený z historikov, majstrov bojových umení, športových a kultúrnych činiteľov a vládnúcich prominentov, aby schválili oficiálny názov pre nové bojové umenie a uznali mu národný status. Na návrh samotného tvorcu bol oficiálne schválený názov Taekwon-Do a 11.apríl 1955 vošiel do svetových dejín ako Deň zrodenia nového bojového umenia.

V priebehu roku 1955 rozšíril energický generál Taekwon-Do na univerzity a armádne centrá v celej Kórei. Jedným z hlavných stredísk nového umenia sa stal 3. vojenský okruh v Tae Jon. V roku 1959 sa Taekwon-Do rozšírilo za hranice Kórei. Otec Taekwon-Do a 19 nositeľov čierneho pásu cestovali po Ďalekom východe. Turné malo veľký úspech. Diváci boli ohromení brilantnosťou techník. V tomto roku bol generál Choi dosadený na dve významné miesta: 1. prezident novo vzniknutej Kórejskej Asociácie Taekwon-Do a za zástupcu veliteľa 2. armády v Tae Gu.

Vo Vietname pôsobil kórejský veľvyslanec, generál Choi Duk Shin, ktorý bol veľmi nápomocný rozšíreniu a podpore Taekwon-Do v tejto krajine. V tom istom roku publikoval gen. Choi Hong Hi prvú pasáž o svojom bojovom umení, ktorá sa stala základom pre vydanie knihy v r. 1965. Počas tohto roka navštevoval aj kurz boja s modernými zbraňami v Texase. Navštívil okrem iného Karate Club Joon Rhee’s v San Antoniu. Autor tu získal cvičencov pre svoje bojové umenie. Joon Rhee sa stal prvým inštruktorom Taekwon-Do v Amerike. To znamenalo počiatok Taekwon-Do v Spojených štátoch. Choi sa vrátil do Kórei ako riaditeľ spravodajstva kórejskej armády. Nadlho potom prijal vedenie Veliteľstva ozbrojených vozidiel, letectva a radistov. Roky 1961 a 1962 boli rokmi dozrievania ako Choiovej vojenskej kariéry, ako aj Taekwon-Do. Generál Choi velil najväčším vojenským výcvikovým strediskám v zemi a opätovne velil 6. armádnemu zboru. Taekwon-Do sa šírilo ako stepný požiar nielen medzi kórejskými vojakmi a civilistami, ale aj medzi vojakmi 7. pechotnej US divízie, ktorá bola pod jeho prevádzkovou správou. Prostredníctvom jeho študentov bolo toto umenie zavedené i v najväčšej vojenskej akadémii na svete, vo West Point.

V roku 1962 bol Choi menovaný veľvyslancom v Malajzii, kde šíril nové bojové umenie Taekwon-Do ako obetavý misionár. V roku 1963 bola po veľkej exhibícii na žiadosť ministerského predsedu Tunka Abdul Rhamana na štadióne Merdeka založená Malajská asociácia Taekwon-Do. Vo februári 1965 bol veľvyslanec Choi, dvojhviezdičkový generál vo výslužbe, menovaný vládou Kórejskej republiky, aby viedol misiu dobrej vôle do Západného Nemecka, Talianska, Turecka, Spojených arabských emirátov, Malajzie a Singapuru. Táto cesta je z hľadiska histórie Taekwon-Do významná tým, že Choi Hong Hi prvýkrát prehlásil toto umenie za Kórejské národné bojové. Vďaka tejto akcii boli v menovaných krajinách založené asociácie Taekwon-Do.

V roku 1966 sa splnil ďalší sen kedysi slabého študenta kaligrafie. Dňa 22. marca 1966 založili asociácie Vietnamu, Malajzie, Singapuru, Západného Nemecka, Turecka, Talianska, Spojených arabských emirátov a Kórei „Medzinárodnú federáciu Taekwon-Do“, kde sa Generál Choi stal prezidentom.

V roku 1967 obdržal Otec Taekwon-Do medailu 1. triedy Distinguish Service (Vyznamenanie za zásluhy) od vlády Vietnamu a pomohol založiť kórejsko-vietnamskú nadáciu s prezidentom Generálom Tran Van Dong. V tom istom roku bola založená asociácia Taekwon-Do v Hong-Kongu. V auguste navštívil Choi panamerický turnaj v Taekwon-Do, ktorý sa konal v Chicagu v štáte Illinois, kde diskutoval o rozvoji, zjednotení a politike US Asociácie Taekwon-Do vo Washingtone 26. novembra 1967. Behom tejto návštevy sa Choi tiež stretol s Robertom Walsonom, nositeľom 4. majstrovského stupňa a jedným z popredných amerických autorít Taekwon-Do, aby položili základy práce na novom vydaní knihy o Taekwon-Do. V roku 1968 navštívil Francúzsko ako vedúci delegácie kórejskej vlády, aby sa zúčastnil sympózia Consul International Sports Military, ktoré sa konalo v Paríži. Na programe bolo hlavným bodom Taekwon-Do. Delegáti z 32 krajín boli svedkami exhibície Taekwon-Do skupinou inštruktorov. V tom istom roku bola založená asociácia Taekwon-Do Spojeného kráľovstva a autor navštívil ešte Španielsko, Holandsko, Kanadu, Belgicko a Indiu s nádejou na rozšírenie Taekwon-Do. Keď sa Choi vrátil do Kórei, bola mu vládou Kórejskej republiky udelená Sport Research Award (cena za výskum v športe) za jeho obetavú prácu pre kórejské bojové umenie.
V roku 1969 prešiel Choi Juhovýchodnú Áziu, aby osobne preskúmal pripravenosť každej krajiny pre prvý ázijský turnaj v Taekwon-Do, ktorý sa konal v septembri 1969 v Hong-Kongu. Ihneď po turnaji podnikol autor svetoznámu cestu po 20 krajinách cez Juhovýchodnú Áziu, Kanadu, Európu a Stredný Východ. Samozrejmosťou sa stalo, že na každom mieste, ktoré Generál Choi navštívil, viedol semináre pre medzinárodných inštruktorov aby tak pomohol rozšíriť a sformovať Medzinárodnú federáciu Taekwon-Do. V roku 1971 navštívil Choi druhý ázijský turnaj v Taekwon-Do konaný na štadióne Negara v Malajzii. Bol zahájený preslovom ministerského predsedu Tun Abdul Phajak a ukončený prítomnosťou Ich Veličenstiev. V priebehu týchto ciest sa autor zaujímal o rozvoj Taekwon-Do medzi mládežou. Prezident Medzinárodnej federácie Taekwon-Do bol nápomocný pri zavádzaní Taekwon-Do na mnohých univerzitách v Európe, Amerike a Strednom a Ďalekom Východe. Svetové turné v roku 1972 bolo významné tým, že Choi mal príležitosť predstaviť Taekwon-Do vedúcim činiteľom týchto štátov: Bolívie, Dominikánskej republiky, Haiti a Guatemaly. V tomto roku presťahoval Choi ústredie Medzinárodnej federácie Taekwon-Do s jednomyseľným súhlasom členských krajín do Toronta v Kanade, pretože uvažoval o eventuálnom rozšírení tohto umenia do krajín východnej Európy.

 

V mesiacoch november a december 1973 podnikli generál Choi a špeciálne vybraný exhibičný tím I.T.F., pozostávajúci z Kong Young II., Park Jong Soo, Rhee Ki Ha, Park Sun Tae a Choi Chang Keun cestu po Európe, Strednom Východe, Afrike a Ďalekom Východe. Prešli celkom 23 krajín, kde navštívili okrem iného nové pobočky I.T.F. založené v piatich z týchto krajín. Cesta mala drvivý úspech, ukážky videlo viac než 100 000 divákov. Na každej zastávke boli Gen. Choi a exhibičný tím hosťami predstaviteľov miestnych vlád. Rok 1974 bol pre Choia bohatý a dlho spomínaný, pretože zakladateľ Taekwon-Do bol schopný dokázať nadradenosť nielen techník, ale taktiež pravidiel súťaže v tomto umení. Prvými majstrovstvami sveta v Taekwon-Do v Montreale sa naplnil jeho ďalší sen. V novembri a decembri tohto roku viedol 4. medzinárodný exhibičný tím Taekwon-Do, ktorý sa skladal z 10 najlepších svetových inštruktorov. Turné viedol cez Jamajku, Curacao, Kostariku do Kolumbie, Venezuely a Surinamu. Koncom roku 1975 navštívil generál Choi Švédsko a Grécko, aby tam usporiadal semináre. V polovici roku 1976 navštívil Irán, Malajziu, Indonéziu a Európu. V novembri toho istého roku zahájil prvé majstrovstvá Európy v Taekwon-Do, ktoré sa konali v Amsterdame. V septembri roku 1977 navštívil zakladateľ Taekwon-Do Malajziu, Nový Zéland a Austráliu, nasledovala schôdzka v Tokiu, na ktorej verejne napadol juhokórejského prezidenta Park Jung Hee, ktorý využíval Taekwon-Do pre svoje politické ciele. Koncom roka odcestoval do Švédska a Dánska, aby tam pomohol pri formovaní ich národných asociácií Taekwon-Do. V máji 1978 navštívil Choi Malajziu, Pakistan, Keňu a Južnú Afriku v sprievode Ree Ki Ha. V tomto roku viedol 5. medzinárodný exhibičný tím Taekwon-Do, ktorý pozostával z majstrov Choi Chang Keun, Rhee Ki Ham Park Jung Tae a Liong Wai Meng, do Švédska, Poľska, Maďarska a Juhoslávie. V júni 1979 bola v Oslo v Nórsku vytvorená Celoeurópska federácia Taekwon-Do (AETF). Po tejto historickej udalosti navštívil generál Choi Švédsko, Dánsko, Západné Nemecko, Francúzsko a Grónsko v sprievode Khan Sun a Rhee Ki Ha. V novembri toho istého roku viedol 6. medzinárodný exhibičný tím Taekwon-Do pozostávajúci z Kim Jong Chan, Choi Chang Keun, Rhee Ki Ha, Park Jung Tae, Lee Jong Moo, Chung Kwang Duk, Kim Suk Jun a Michaela Cormacka do Argentíny.

Rok 1980 bol pre otca Taekwon-Do skutočne nezabudnuteľný. Ako preňho osobne, tak pre budúcnosť jeho umenia. On a 15 jeho študentov, vrátane jeho syna Choi Hong Hwa, podnikli monumentálnu cestu do Kórejskej ľudovodemokratickej republiky. Bolo to prvýkrát, kedy bolo Taekwon-Do predvedené ľudu Severnej Kórei, rodiska generála Choia. V novembri toho istého roku sa konali v Londýne celoeurópske majstrovstvá v Taekwon-Do, ktorých sa zúčastnilo 18 krajín. V januári 1981 uskutočnil Choi návštevu Grónska a Austrálie v sprievode Choi Chang Keun a zahájil prvé majstrovstvá pacifickej oblasti v Taekwon-Do. V tejto dobe pomáhal formovať Juhopacifickú federáciu Taekwon-Do, takisto ako Austrálsku federáciu Taekwon-Do. V júni toho istého roku viedol 8. medzinárodný exhibičný tím Taekwon-Do do Tokia v Japonsku. V októbri usporiadal v Kórejskej ľudovodemokratickej republike seminár pre zakladajúcich členov Taekwon-Do a v novembri hrdo predstavil spojený tím Taekwon-Do, zložený z inštruktorov zo Severnej a Južnej Kórei, na mítingu nazvanom Kresťanskí vodcovia Severnej a zámorskej Kórei, ktorý sa konal vo Viedni v Rakúsku. V januári 1982 vytvoril prezident Medzinárodnej federácie Taekwon-Do Severoamerickú federáciu Taekwon-Do v Toronte v Kanade. V tomto roku mohol konečne autor uskutočniť svoj dlho očakávaný sen (od roku 1967). V Japonsku bola otvorená hala pre Taekwon-Do. V spoločnosti majstra Park Jung Tae tiež viedol semináre v Puerto Rico (júl). Behom mesiacov októbra a novembra podnikol turné po Grónsku, Spojenom kráľovstve (Veľkej Británii), Západnom Nemecku, Rakúsku, Dánsku, Poľsku, Maďarsku, Juhoslávii, Československu, Fínsku v sprievode majstrov Han Sam Soo a Park Jung Tae, aby tam podporili Taekwon-Do. Navštívili aj prvé medzikontinentálne majstrovstvá v Taekwon-Do, ktoré sa konali v novembri v Québecu v Kanade a druhý celoeurópsky šampionát v Taekwon-Do konaný v decembri v Neapoli v Taliansku. V januári 1983 navštívil Choi Colorado v USA v sprievode majstra Lee Suk Hi, prezidenta Severoamerickej federácie Taekwon-Do, aby udelili Charlesovi E. Serrefovi, prezidentovi US federácie Taekwon-Do, 7. majstrovský stupeň. Behom mesiacov marca, apríla a mája navštívil Santa Barbaru v Kalifornii, Európu a Kórejskú ľudovodemokratickú republiku, aby mohol urobiť poslednú malú prípravu pre vydanie jeho celoživotného diela – Encyklopédie Taekwon-Do.

K rozšíreniu Taekwon-Do ako medzinárodného bojového umenia došlo v relatívne krátkej dobe, a to vďaka mnohým faktorom. Neduhy súčasnej spoločnosti (morálna korupcia, materializmus, sebectvo atď.) vytvorili duchovné vákuum. Taekwon-Do bolo schopné kompenzovať prevládajúci zmysel pre prázdnotu, nedôveru, úpadok nedostatok odvahy. Navyše, boli to kruté časy, kedy ľudia cítili potrebu prostriedkov pre svoju ochranu a nadradenosť techník Taekwon-Do bola široko-ďaleko uznávaná.

Moje sociálne postavenie, výhoda, že som zakladateľ Taekwon-Do a zdravie, ktoré mi dal Boh, tiež prispeli k rýchlemu rastu Taekwon-Do vo svete. Moja angažovanosť v bojových umeniach mi veľmi pridala na zdraví, ktoré som dostal od Boha. Narodil som sa útly a slabý a môj učiteľ kaligrafie ma povzbudzoval, aby som sa v pätnástich rokoch učil Taek Kyon. V roku 1938, pár dní predtým než som mal odísť z Kórei študovať do Japonska som bol zapletený do neočakávaného incidentu, ktorý mi sťažil návrat domov bez rizika odvety. Pokým som bol v Japonsku, predsavzal som si, že sa stanem držiteľom čierneho opasku v Karate. Cítil som, že schopnosti, ktoré potrebujem, sú dostatočnou ochranou proti tým, ktorí by sa mohli snažiť uškodiť mi. Nielen že som sa mohol vrátiť do Kórei, ale následne som zahájil národné oslobodenecké hnutie, známe ako Pyongyang Student Soldier’s Incident. Ako toľko vlastencov v dlhej ľudskej histórii, moja činnosť vyvolala rozhorčenie tých, čo boli pri moci. Bol som na čas uväznený v japonskom vojenskom väzení. V januári 1946 som bol menovaný podporučíkom novej armáde Kórejskej republiky a zaradený do 4. pešieho oddielu v Kwangju v provincii Cholla Namdo ako veliteľ skupiny. Začal som svojich vojakov učiť Karate ako prostriedok fyzického a duševného výcviku. V tej dobe som si uvedomil, že potrebujeme vyvinúť vlastné bojové umenie, duchovne i technicky lepšie ako japonské Karate. Pevne som veril, že jeho učenie v celej zemi by mi umožnilo splniť sľub, ktorý som dal svojim trom kamarátom, ktorí so mnou sedeli vo väzení v Japonsku. Hovoril som: “Dôvod, prečo naši ľudia takýmto spôsobom trpia v rukách Japoncov je, že naši predkovia zlyhali v rozumnom vládnutí.” “Vykorisťovali ľud a nakoniec stratili zem, ktorá sa dostala pod cudziu nadvládu. Ak niekedy znovu získame slobodu a nezávislosť, nedovoľme, aby sme sa stali vládcami ľudu. Namiesto toho sa zasväťme radiť tým, ktorí vládnu.” S touto túžbou v mysli som začal od marca toho roku systematicky vyvíjať nové techniky. Do konca roku 1954 som takmer dokončil základy nového bojového umenia Kórei a 11. apríla 1955 dostalo meno Taekwon-Do. Čo sa týka duchovnej úrovne, je Taekwon-Do odvodené od tradičných etických a morálnych zásad orientu a, samozrejme, od mojej osobnej filozofie. Aj keď som vysoký iba 5 stôp, som na seba pyšný, že žijem v striktnom súlade so svojím morálnym presvedčením. Bez strachu som sa snažil bojovať na strane spravodlivosti. Verím, že som bol toho schopný iba vďaka úžasnej sile a neskrotnému duchovi, čo mi vštiepilo Taekwon-Do.

Fyzické techniky Taekwon-Do sú založené na zásadách modernej vedy, zvlášť na Newtonovej fyzike, ktorá nás učí, ako vyrobiť maximálnu silu. Zahrnuté boli aj taktiky vojenského útoku a obrany. Rád by som objasnil, že i keď Karate a Taek Kyon boli počas môjho výskumu použité pre referencie, základné teórie a zásady Taekwon-Do sú úplne odlišné od zásad a teórií iných bojových umení vo svete. V marci 1959 som viedol armádny demonštračný celok Taekwon-Do na jeho zahraničnom turné. Navštívili sme južný Vietnam a Taiwan. Bola to prvá takáto návšteva v histórii Kórei. Pri tejto príležitosti som obnovil svoje rozhodnutie nechať môj osobný odkaz svetu vo forme Taekwon-Do a formuloval som nasledovné základné myšlienky pre cvičencov Taekwon-Do:

  1. Rozvojom čestnej mysle a odolného tela získame sebadôveru stáť za každých okolností na strane spravodlivosti.
  2. Spojíme sa so všetkými ľuďmi v spoločné bratstvo, bez ohľadu na náboženstvo, rasu, národné alebo ideologické hranice.
  3. Budeme sa venovať budovaniu mierumilovnej ľudskej spoločnosti, v ktorej prevažuje spravodlivosť, morálka, dôvera a humanizmus.

 

Taktiež som sa rozhodol venovať celosvetovej propagácii Taekwon-Do v úprimnej nádeji, že sa postará o prostriedky, vďaka ktorým bude možné zjednotenie rozdelených polovíc mojej rodnej zeme. Môj výskum Taekwon-Do postupoval v dvoch aspektoch – duchovná disciplína a technická dokonalosť. Pretože ľudský duch patrí do oblasti metafyziky, nie je ľahké popísať to, čo myslím pod duševnou disciplínou. Človek sa nemôže dotknúť, vidieť alebo počuť dušu človeka. Je to širšie a hlbšie než čokoľvek, čo sme schopní vnímať. Z tohoto hľadiska som ja sám len ďalším študentom, ktorý sa zúčastňuje pokračujúceho a nikdy nekončiaceho procesu učenia. Definoval som duchovné rozmery Taekwon-Do ako spojenie sa s myšlienkami Taekwon-Do na dosiahnutie a porozumenie úplného významu každej zo zostáv Taekwon-Do. Ak sa považujeme s Taekwon-Do zajedno, budeme si ho vážiť tak, ako si vážime svoje vlastné telo a nikdy nezneužijeme Taekwon-Do nečestným spôsobom.

Názvy zostáv sú odvodené od najslávnejších ľudí, ktorí existovali v takmer 5000-ročnej histórii Kórei. Správne porozumenie zostavám nevyhnutne vedie k uvedomeniu si, že Taekwon-Do je bojové umenie, ktoré môže byť použité iba pre sebaobranu a len v záujme spravodlivosti. História Kórei obsahuje nejeden prípad, kedy boli jej ozbrojené sily využité na inváziu k susedom alebo pre ďalšie účely okrem obrany národa. V technickej oblasti som vytvoril širokú rozmanitosť techník, ktoré môžu byť použité takmer vo všetkých situáciách. Zakladajú sa na nasledujúcich zásadách:

  1. Všetky pohyby by mali byť navrhnuté tak, aby vyprodukovali maximálnu energiu v súlade s vedeckými vzorcami a princípom kinetickej energie.
  2. Zásady techník by mali byť také jasné, že i tí, ktorí nepoznajú Taekwon-Do, budú schopní rozlíšiť správny a nesprávny pohyb.
  3. Vzdialenosť a uhol každého pohybu by mali byť presne definované, aby bolo možné docieliť účinnejší útok a obranu.
  4. Účel a spôsob každého pohybu by mal byť jasný a jednoduchý, aby bolo možné urýchliť postup učenia sa.
  5. Mali by byť vyvinuté racionálne vyučovacie metódy, aby radosť z učenia Taekwon-Do mohol využívať každý, mladý či starý, muž alebo žena.
  6. Mali by byť navrhnuté spôsoby správneho dýchania, zvyšujúce rýchlosť každého pohybu a znižujúce únavu.
  7. Útok by mal byť možný proti každému životne dôležitému miestu tela a mali byť možné brániť sa proti všetkým variantom útoku.
  8. Každý útočný prostriedok by mal byť jasne definovaný a zdravo založený na stavbe ľudského tela.
  9. Každý pohyb by mal byť ľahko dokázateľný, aby sa študenti mohli z Taekwon-Do radovať ako zo športu a rekreácie.
  10. Zvlášť by sa malo vziať do úvahy podporenie dobrého zdravotného stavu a predchádzanie úrazom.
  11. Každý pohyb by mal byť harmonický a rytmický, aby bolo Taekwon-Do esteticky pôvabné.
  12. Každý pohyb v zostave musí vyjadrovať osobnosť a duševný charakter osoby, podľa ktorej je pomenovaná.

 

Zotrvanie na týchto základných zásadách je to, čo robí Taekwon-Do bojovým umením, estetickým umením, vedou a športom.

Každý cvičenec Taekwon-Do by mal preto rešpektovať etické princípy, či už v Dojangu (telocvični) ale i mimo neho. Patria k samotnému cvičeniu a pomáhajú cvičencovi rozvinúť jeho charakter, ktorý zase vytvára lepšieho človeka, osobnosť….

  • • Buď silný, aby nič nemohlo narušiť tvoje vnútro!
  • • Rozprávaj o zdraví, šťastí a prosperite každému, koho stretneš!
  • • Daj každému pocítiť, že je v ňom niečo vzácne!
  • • Hľadaj na všetko ten najžiarivejší pohľad a svoj názor učiň pravdivým!
  • • Mysli len na to najlepšie, pracuj pre to najlepšie, dúfaj len v to najlepšie!
  • • Nadchni sa pre úspech druhých tak veľmi, ako pre svoj vlastný!
  • • Zabudni na chyby v minulosti a zasaď sa za najväčší úspech v budúcnosti!
  • • Ukazuj stále šťastnú tvár a usmej sa na každé živé stvorenie!
  • • Zostaň vždy sám sebou, nehľadiac na zmenu okolností!

 

Tvoje ruky a nohy nie sú len súčasťou tela, ale aj duše. Nikdy nesmieš zneužiť umenie svojich rúk a nôh proti duši, proti vyznaniu a odlišným názorom. Cvičíme Taekwon-Do preto, aby sme našli harmóniu tela a duše, aby sme vystupovali vždy v zmysle spravodlivosti a životnej filozofie Taekwon-Do…

Gen. Choi Hong Hi

 

Miesto posledného odpočinku tvorcu a prezidenta Taekwon-Do generála Choi Hong Hi (* 9.11.1918, † 15.6.2002 o 20.35 hod) na cintoríne vlasteneckých mučeníkov v hlavnom meste Kórei v Pyongyangu. 100 dní po jeho smrti, teda 22.9.2002 sa uskutočnila veľká spomienková akcia.